اخبار همه چی

اخبار همه چی از همه جای دنیا

اخبار همه چی

اخبار همه چی از همه جای دنیا

اخبار همه چی از همه جای دنیا را با ما دریافت کنید

  • ۰
  • ۰

علم ثابت کرده است که مردم علاقه خاصی به بزرگ جلوه دادن ویژگی هایی دارند که در شخصیت خودشان کمتر دیده می شود.آمریکایی ها در ساخت فیلم های ابرقهرمانی شهره جهانند ، ژاپنی ها در ساخت انیمه هایی که شخصیت های داستان دارای چشم های بزرگ هستند فوق العاده کار می کنند ، ایرانی ها در ساخت فیلم و سریال های طنز شهرت جهانی دارند و در نهایت هندی ها هستند که بهترین فیلم های عاشقانه جهان را می سازند. جالب است بدانید که طرفداران سینما بالیوود از سینما هالیوود بیشتر است و این بدان معناست که در زندگی مردم مدرن امروزی ، عشق و عاشقی کمرنگ تر شده است.اما در این مقاله قصد داریم تاریخ بالیوود را بررسی کنیم تا ببینیم از کجا ، نویسندگان ، کارگردانان و بازیگران هندی به فیلم های عاشقانه روی آوردند.

تاریخچه سینما هند

اولین فیلم هندی در سال 1896 به کارگردانی برادران لومیر در هتل واتسون شهر بمبئی اکران شد ، مردم چنان متعجب و ذوق زده به پرده سینما نگاه می کردند که فراموش کردند سوار قطار شوند و قطارهای هندی که در شلوغ بودن معروف هستند ، در زمان اکران این فیلم ، خلوت تر از همیشه به مسیر خود ادامه می دادند.

تیجه فوق العاده ای که برادران لومیر از اکران فیلم خود گرفته بودند باعث افزایش علاقه مردم به ورود به این صنعت شد البته مردم نیز منتظر فیلم های بعدی بودند.

اولین فیلم های هندی درواقع فیلم هایی مستند بودند از زندگی روزمره مردم مختلف.درواقع در این دهه کارگردان ها به فکر ساخت داستان ها مطابق سلیقه مردم نبودند و فقط فیلم های مستند و خبری تولید می کردند.فیلم گل ایرانی در سال 1898 و فیلم کشتی گیران در سال 1899 بیانگر این واقعیت هستند.

برادران لومیر در سال 1898 اقدام به ساخت فیلم خبری کردند که استقبال خوبی از طرف مردم داشت.

سه سال بعد پارانجابی هندی اقدام به تولید فیلم های خبری کرد به طوری که در سال 1901 معروف ترین کارگردان در این زمینه بود.

دادا صاحب پالکی اولین فیلم صامت هندی را در سال 1913 اکران کرد که محبوبیت خاصی نداشت.این فیلم که راجاهاری شاندرا نام داشت ، داستانی برگرفته از اساطیر هندی را شامل می شد و جالب اینجاست که تمامی نقش ها متعلق به مردان بود و هیچ زنی در فیلم حضور نداشت.درآمد حاصل از این فیلم باعث شد تا اولین استودیو فیلم سازی هند توسط پدر سینما هند یعنی فالکه ساخته شود.پیشرفت سینما هند مدیون فالکه بوده و هست.

به قدری سینما در بین مردم هند جذابیت پیدا کرده بود که در دهه 20 میلادی ، هرسال 100 فیلم هندی اکران می شد.

دهه 30 میلادی زمانی بود که فیلم های هندی به سبک امروزی در آمدند.شور و علاقه مردم و همچنین ذکاوت کارگردانان و نویسندگان هندی این دهه را تبدیل به دهه طلایی سینما هند کرد.

اما شروع فیلم هندی به سبک امروزی با فیلم ((عالم آرا)) به کارگردانی اردشیر ایرانی در سال 1931 بود.لازم به ذکر است که اردشیر هویتی ایرانی داشته و به خوبی توانست اثر صدا را در فیلم های هندی به نمایش بگذارد. رقص و آواز نیز با همین اثر فاخر وارد سینما هند شد و باقی ماند.روز 14 ماه مارس در سینما مجستیک بمبئی روزی خاص برای سینما هند بود.مردم به قدری از فیلم اردشیر ایرانی استقبال کردند که پلیس شهر بمبئی مجبور به دخالت شد.نکته جالب اینجاست که تمام نگاتیو های متعلق به این فیلم گمشده است اما تاریخ هیچ وقت روز 14 مارس 1931 را فراموش نخواهد کرد.

دوداس سال 1935 به کارگردانی پراماتش باروا فیلم عاشقانه با مزمون ازدواج های اجباری بود که به زبان بنگالی اکران شد و شروع خوبی برای ورود سینما هند به عرصه اجتماعی و عاشقانه بود.

فیلم توکارام مقدس در زمان خود تاثیری شگرف بر سینما بالیوود گذاشت زیرا توانست جایزه بین المللی در جشنواره ونیز را در سال 1937 کسب کند.این فیلم هم نگاهی اجتماعی به جامعه هند و با وضوع ازدواج های اجباری بود که توانست اشک مردم را جاری کند.

دهه 40 اتفاقات سیاسی عجیبی را شامل شده است.استقلال کشور هندوستان ، آغاز جنگ هندوستان و پاکستان و از همه مهم تر ترور گاندی این دهه را برای آغاز فیلم های اکشن مناسب کرده بود.

سال 1943 فیلم هندی کیس مت به کارگردانی جاها ماهاراجه توانست عنوان پر فروش ترین فیلم را از آن خود کند و به مدت 3 سال در سینماهای هند اکران عمومی می شد.

در سال 1947 فیلم هندی نیچاناگار توانست به جشنواره کن راه پیدا کند.

دهه 50 پر از شگفتی برای فیلم های هندی است.از دریافت جایزه در سال 1956 توسط هیات داوران فیلم کن برای فیلم ساتیاجیت رای تا ورود راج کاپور به سینما هند و برگذاری جشنواره بین المللی سینما هند

دهه 60 زمان ورشکستگی سینما هند بود.بخاطر جنگ بین هند و پاکستان سینماگران نتوانستند فعالیت چشمگیری داشته باشند.

در دهه 70 زمان ورود صحنه های اکشن به سینما هند بود.این صحنه ها به دلیل نگاه کارگردانان هندی به فیلم های آمریکایی و انگلیسی به فیلم های هندی اضافه شدند.درواقع می توان گفت سینما هند تا مدت زیادی تحت تاثیر هالیوود بود و بعد ازمدتی توانست به استقلال خاص خود برسد.این دهه آغاز ورود فیلم های رنگی نیز به سینما هند بود.آمیتا باچان پادشاه سینما هند در این دهه بود که وارد سینما شد و کارهای حرفه ای خود را شروع کرد.

دهه 90 زمان استقلال سینما هند بود زیرا کارگردان ها پای خود را از خطوط قرمز فرا گذاشتند و به سبک های مختلفی روی آوردند که قبل از آن اجازه نداشتند.این دهه تاثیر چشمگیری بر فیلم های عاشقانه و اکشن امروزی داشت.شکر کاپور نیز در این دهه وارد سینما هند شد و با فیم ملکه راهزن سال 1994 محبوبیت ویژه ای بین مردم پیدا کرد.آیشواریا رای ملکه سینما هند نیز در این دهه فعالیت حرفه ای خود را در بالیوود آغاز کرد.دوداس باعث افزایش چشمگیر محبوبیت وی شد.

در سال 2009 بالیوود توانست بزرگترین تولید کننده فیلم سینمایی در جهان شود و با این کار رقیب خود یعنی آمریکا و هالیوود را برای همیشه از رتبه 1 بودن حذف کند.فقط در سال 2009 هند توانست 2961 فیلم تولید کند که در زمان خود بی سابقه بود.

معرفی ۴ فیلم برتر هندی

در ادامه قصد داریم با معرفی چهار فیلم برتر هندی شما را بیشتر با صنعت امروزی آشنا کنیم تا با دانلود فیلم هندی جدید و معروف با ما همراه باشید. 

فیلم هندی پی کی   P.K

این فیلم جزو 250 فیلم برتر IMDB است.داستان این فیلم دارای محتوا خاص و یکتایی در سینما است. موجودی از یک سیاره دیگر در خصوص تحقیق درمورد زمینی ها وارد هند می شود و در همان ابتدا وسیله ارتباطی خود را گم می کند.این فیلم داستان یک همنشینی یک موجود فضایی با مردم سیاره زمین است.

فیلم هندی دانگل DANGAL

داستانی واقعی از اولین کشتی گیر زن هندی که توانست رتبه اول را در المپیک کسب کند.این فیلم تاثیر خاص پدر بعنوان یک مشوق برای دختران را به نمایش گذاشته است.

فیلم هندی سه کله پوک 3 IDIOTS

داستان حول محور سه دوست می گردد که هر یکی به دلیل وارد بهترین دانشگاه مهندسی هند شده اند.اولی برای کسب درآمد ، دومی برای رضایت پدر و مادر و سومی برای علاقه به علم مهندسی ، باید فیلم را مشاهده کنید و متوجه شوید که کدامیک با دلیل درستی وارد دانشگاه شدند و تاثیر بیشتری روی بقیه دارد.

فیلم هندی ستارگان روی زمین like stars on earth

این فیلم داستان معلم و شاگردی را بیان می کند.شاگرد در مدرسه به عنوان یک فرد تنبل و احمق شناخته می شود اما این قضیه قبل از آمدن معلمش به مدرسه بوده و بعد از آن دنیای جدید برای شاگرد باز می شود.

منبع: fardanews

  • ۰۰/۱۰/۲۳
  • سهند قنبرزاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی